co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games

Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.

At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.

With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?

Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.

By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.

Durée du projet

01/2020 – 12/2023

Financement

Fonds National Suisse

Requérants principaux

Dominique Jaccard  HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg

Partenariat

Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud

Membres du projet

Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige

Membres associés

Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe

Contact

Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)

 

 

 

Dernières actualités relatives à cette recherche

Séminaire du CERF

Séminaire du CERF

Les doctorants du CERF présenteront leurs travaux de recherche au LIP le 16 mars 2018. Le prochain séminaire du CERF sera entièrement consacré à la présentation des travaux de thèses qui sont menés au sein de l'équipe. Ainsi, cinq présentations permettront de se faire...

Séminaire du CERF – l'analyse de contenu

Séminaire du CERF – l'analyse de contenu

Le prochain séminaire du CERF portera sur l'analyse de contenu. Il se tiendra au Laboratoire d'innovation pédagogique le 1er décembre 2017 de 9:00 à 12:15. Programme Questions épistémologiques et méthodologiques, dans l’analyse d’entretiens (Marco Allenbach, HEP...

Première expérimentation du projet PLAY à Sion

Première expérimentation du projet PLAY à Sion

Le projet PLAY (Playing for learning, an economic approach to human behavior) vise à comprendre comment le jeu en contexte muséal peut changer l'expérience du visiteur du musée et l'amener à comprendre des problèmes complexes et pluridisciplinaires. Le projet PLAY est...

Projet Classcraft Suisse-Brésil

Projet Classcraft Suisse-Brésil

Le projet Classcraft Suisse-Brésil a été sélectionné par la Leading House for the Latin American Region (Université de Saint Gall) pour un financement qui permettra de conduire une analyse des usages du jeu au Brésil et en Suisse Romande. Le projet sera conduit en...

1er Colloque AUPTIC.education

1er Colloque AUPTIC.education

Le laboratoire d'innovation pédagogique du CERF participera au 1er Colloque AUPTIC.education sous le thème "Les technologies au coeur de la pédagogie" organisé le 23 et 24 novembre prochain à la HEG à Genève. Depuis près de vingt ans, les technologies numériques (TN)...

Retour sur la journée doctorale "Jeu et apprentissage"

Retour sur la journée doctorale "Jeu et apprentissage"

Le LIP a participé à la journée doctorale "Jeu et apprentissage" qui s'est tenue à Fribourg les 26 et 27 octobre 2017. Cette journée qui a mobilisé  65 participant-es dont 17 doctorant-es. Elle a permis des échanges interdisciplinaires très riches qui se sont traduits...

La méthode du chocolat sur les brocolis

La méthode du chocolat sur les brocolis

La semaine dernière, le LIP était présent lors de l'événement C2E 2017 à Poitiers (“L’Edutainment comme école parallèle”) pour clore la semaine avec une conférence intitulée : La méthode du chocolat sur les brocolis Résumé : Lorsque le projet d’enseigner se heurte à...

Intervention sur les recherches collaboratives à Besançon

Intervention sur les recherches collaboratives à Besançon

Le 18 septembre 2017, le LIP s'est déplacé à Besançon dans le cadre de la journée de lancement du projet de « Maison universitaire de l’éducation ». Cette journée a été l'occasion de présenter le Laboratoire d'innovation pédagogique et les méthodologies mises en...

Le LIP à ECTEL 2017

Le LIP à ECTEL 2017

Le LIP s'est déplacé à Tallinn (Estonie) pour présenter ses travaux sur la collaboration et la compétition dans les jeux lors de la 12th annual European Conference for Technology-Enhanced Learning (EC-TEL 2017). Le papier présenté a été publié dans les actes du...

3e édition du séminaire du CERF

3e édition du séminaire du CERF

Méthodologies de recherche dans les travaux consacrés au numérique pour l’éducation et la formation Le séminaire du CERF fournit un cadre permettant de conduire une réflexion sur les méthodologies de recherche en éducation. Une description du séminaire est disponible...