co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games

Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.

At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.

With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?

Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.

By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.

eDurée du projet

01/2020 – 12/2023

Financement

Fonds National Suisse

Requérants principaux

Dominique Jaccard  HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg

Partenariat

Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud

Membres du projet

Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige

Membres associés

Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe

Contact

Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)

 

 

 

Dernières actualités relatives à cette recherche

Vers un modèle de ludicisation

Vers un modèle de ludicisation

Le LIP publie un chapitre qui aborde la question de l'intégration des contenus ludiques et pédagogiques sous l'angle de la ludicisation des situations d'apprentissage. Abstract : Our contribution refers to the ludicization model (Genvo, 2013) as an alternative to the...

En route vers 2023 !

En route vers 2023 !

Une nouvelle année démarre pour le LIP qui est désormais installé dans ses nouveaux locaux sur le campus de Battelle au sein du TECFA. La villa Battelle, qu'il conviendra désormais de nommer villa TECFA, nous offre des bureaux beaucoup plus confortables et surtout de...

En route vers GALA

En route vers GALA

La conférence Games & Learning Alliance (GALA) aura lieu à Tempere du 30/11 au 2/12. Le LIP y sera en force avec trois papiers d'ores et déjà publiés. Il s'agit de travaux conduits dans le cadre des projets PLAY et co.LAB. . Oliveira, G., Godinot, N., Sanchez, E.,...

Comment orchestrer un jeu ?

Comment orchestrer un jeu ?

Bien qu'elle soit cruciale, la question de l'orchestration du jeu est peu abordée par la recherche. Par orchestration il faut entendre l'introduction et l'aniation du jeu. Cette orchestration passe par un suivi du joueur rendu possible par le recueil d’informations...

Journée du Cluster Romandie

Journée du Cluster Romandie

La Journée des HEP cluster Romandie s'est tenue le 24 juin à l'hôtel Vatel (Martigny). Cette journée a permis à de nombreux formateurs et chercheurs de nourrir des discussions et des préconisations sur la thématique de la journée "Enseigner et apprendre dans un monde...

Cinquième séminaire du projet PLAY

Cinquième séminaire du projet PLAY

Le cinquième séminaire du projet PLAY s'est tenu les 22 et 23 juin au Musée Suisse du Jeu à la Tour-de-Pelz. C'est dans ce cadre exceptionnel avec vue sur le Léman que les partenaires du projet ont pu faire le point sur les avancées du projet et planifier les travaux...

Le paradoxe du marionnettiste

Le paradoxe du marionnettiste

Nouvelle publication du LIP sur la question des relations entre jeu et apprentissage. Le Paradoxe du marionnettiste vient d'être publié aux éditions Octares. La préface a été rédigée par Gilles Brougère (EXPERICE, Université Paris XIII). Sanchez, E. (2022) Le paradoxe...

Hackaton Piaget

Hackaton Piaget

Le LIP/TECFA et les étudiants du MALTT seront impliqués, les 16 et 17 juin dans l'organisation d'un hackaton sur la thématique "Repenser l'éducation au 21ème siècle". En collaboration avec le Bureau International de l'Éducation (BIE), Institut de l'UNESCO à Genève, La...