co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games
Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.
At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.
With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?
Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.
By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.
Durée du projet
01/2020 – 12/2023
Financement
Fonds National Suisse
Requérants principaux
Dominique Jaccard HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg
Partenariat
Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud
Membres du projet
Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige
Membres associés
Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe
Contact
Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)
Dernières actualités relatives à cette recherche
Le Learning Lab sollicite votre aide pour la création de son nouveau LOGO !
Depuis début 2020, le Learning Lab s’est lancé dans un processus de création d’une nouvelle identité visuelle. Pour parvenir au design final, cet organisme a décidé d’intégrer les idées des divers acteurs de l’université. Il se veut proche de la communauté...
Vous désirez en savoir davantage sur les cours hybrides ? Les inscriptions sont ouvertes pour notre nouveau Lunch&Discover !
Tous les derniers mercredis du mois, un nouvel événement Lunch&Discover est organisé par le Learning Lab autour de différentes thématiques. Ce Lunch&Discover#3 aura pour objet la présentation d’un cours hybride donné dans le cadre du centre DID@CTIC....
Le Learning Lab revient sur son Lunch&Discover#2
Le deuxième Lunch&Discover s’est déroulé ce mercredi 26 février dans la salle du Learning Lab. Une dizaine de participants y ont participé, amenant (en plus de leur lunch!) plusieurs questions et idées très intéressantes concernant les cours hybrides. Le...
2ème rencontre de LETS – Learning Lab network à Beyrouth
En février 2020, le LIP s'est déplacé à Beyrouth à l'AUL (Arts, Sciences & Technology University in Lebanon) pour la seconderencontre du projet LETS – Learning Lab Network. Cette rencontre s'est déroulée sur trois journées au cours desquelles les questions de...
Simon Morard débute une thèse de Doctorat après avoir terminé son mémoire de Master
Réalisé sous la supervision du Professeur Eric Sanchez, ce mémoire portait sur l’évolution et le partage des praxéologies entre professionnels impliqués dans un contexte de conception collaborative d’un jeu éducatif. Simon Morard est ressorti de sa soutenance le lundi...
« Vers un modèle de débriefing : une étude de cas avec le jeu Programming Game. »
Lors de la conférence Didapro8 - DidaSTIC, nous avons présenté notre communication "Vers un modèle de débriefing : une étude de cas avec le jeu Programming Game". Dans ce papier, notre objectif est de tester les cinq dimensions de notre modèle sur une étude de cas....
Conférence Didapro8 – DidaSTIC à Lille
Du 5 au 7 février 2020 s'est tenue la conférence Didapro8 - DidaSTIC à Lille sur "L'informatique, objets d'enseignements : enjeux épistémologiques, didactiques et de formation". Le LIP a participé à ces journées et vous en fait un court résumé. La première journée a...
Une nouvelle recrue pour le LIP
Le LIP accueille cet hiver Elodie Sogan, en qualité de stagiaire en communication pour le projet DigitalSkills@Unifr. Elodie est titulaire d'un Bachelor en Gestion d'entreprise et termine actuellement son Master en Business...
Une nouvelle recrue pour le LIP
Le LIP accueille Gil Oliveira, en qualité de chercheur junior. Gil est titulaire d’un master en géosciences de l’environnement et d’un master en études muséales. Il travaille en particulier dans le cadre des projets PLAY et DigitComp. Bienvenue !
Projet LETS-Learning Lab, le LIP recrute un-e collaborateur-trice scientifique
Le LIP recrute un-e collaborateur-trice scientifique pour l'équipe qui sera impliquée dans le projet LETS – LearningLab Network, sélectionné pour financement par la Leading House for the Middle East and North Africa et mené en partenariat avec l’Université de Sousse...