co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games

Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.

At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.

With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?

Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.

By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.

Durée du projet

01/2020 – 12/2023

Financement

Fonds National Suisse

Requérants principaux

Dominique Jaccard  HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg

Partenariat

Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud

Membres du projet

Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige

Membres associés

Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe

Contact

Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)

 

 

 

Dernières actualités relatives à cette recherche

Le LIP présent au GT IHM pour l’Éducation à Poitiers

Le LIP présent au GT IHM pour l’Éducation à Poitiers

Le Laboratoire d'Innovation pédagogique était présentau GT Education de la 29e Conférence Francophone sur l’Interaction Homme-Machine qui s'est déroulé à Poitiers le 29 août 2017.  Le GT “IHM pour l’Éducation”, soutenu par l’AFIHM, a été créé afin de constituer une...

Recherche orientée par la conception

Recherche orientée par la conception

Cette vidéo a été réalisée pour le MOOC ORPHEE. Elle décrit ce qu'est la recherche orientée par la conception. Mooc Orphée Thématique 2 : Recherche orientée par la conception, EricSanchez from Réseau Orphée on Vimeo.

LIP – Laboratoire d’innovation pédagogique du CERF

LIP – Laboratoire d’innovation pédagogique du CERF

Le laboratoire d’innovation pédagogique (LIP) du Centre d'enseignement et de recherche pour la formation a l'enseignement au secondaire (CERF) de l'Université de Fribourg est un lieu dédié à la recherche orientée par la conception, aussi appelée design-based research....

Les jeux épistémiques, des situations de coopétition

Les jeux épistémiques, des situations de coopétition

La semaine dernière, le laboratoire se déplaçait à Paris pour le séminaire AIDA. Résumé : Au cours de notre communication nous serons amené à montrer qu’un jeu épistémique [1] articule trois types de situations : (a) une forme de coopération qui conduit...

Journée d'étude : Innover en formation des enseignants

Journée d'étude : Innover en formation des enseignants

Le 20 avril dernier, le Laboratoire d'innovation pédagogique était convié à se présenter lors de la journée d'étude "Innover en formation des enseignants" organisé par la HEP BEJUNE à Bienne. Ce cours exposé avait donc pour objet de présenter le LIP et la manière...