co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games
Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.
At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.
With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?
Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.
By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.
Durée du projet
01/2020 – 12/2023
Financement
Fonds National Suisse
Requérants principaux
Dominique Jaccard HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg
Partenariat
Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud
Membres du projet
Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige
Membres associés
Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe
Contact
Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)
Dernières actualités relatives à cette recherche
Ludovia#CH 2020 : Jouer collectif pour se former et innover ? Numérique et communautés d’enseignants
Pour la troisième année consécutive, le LIP est partenaire de l'université de printemps Ludovia#CH qui se déroulera du 6 au 8 avril 2020. Le LIP participe en particulier à l'organisation du colloque scientifique qui, cette année, abordera la question des rapports que...
2ème journée romande des didactiques sciences humaines et sociales (SHS)
Le LIP était présent pour la 2ème journée romande des didactiques sciences humaines et sociales (SHS) qui a eu lieu à la HEP Valais le 5 septembre 2019. L'intervention d'Eric Sanchez portait sur la question de l'utilisation du jeu comme méthode pédagogique. A cette...
Learning Lab à Regina Mundi – Premiers tests !
Cet automne 2019, un premier prototype du Learning Lab est établi sur le site de Regina Mundi dans la salle C-01.109 (plan d'accès détaillé). Le Learning Lab 1.0 est un espace de travail et d’échange en libre accès pour les étudiant·e·s, les chercheurs et le...
Apprendre en jouant vs apprendre du jeu
Le mercredi 11 septembre 2019 à 15h à 16h, sur invitation de l'association d’Escape n’Games, Eric Sanchez est intervenu pour un webinaire intitulé « Apprendre en jouant vs apprendre du jeu ». L'intervention portait sur la question du débriefing dans le cadre de...
Projet PLAY, c’est parti !
Les partenaires du projet PLAY se sont réunis les 3 et 4 septembre à Sion (Suisse) pour le premier séminaire du projet qui a réuni des membres de la HEP Valais, de la HES-SO, du Musée de la Nature, de l’Alimentarium et du LIP. Les travaux ont été menés sous la...
Le cyberharcèlement scolaire
Le semestre de printemps 2019 s'est conclu avec la soutenance de mémoire de Victor Francey qui portait sur "Le cyberharcèlement scolaire : Identification et prise en compte par les enseignants des cycles d'orientation du canton de Fribourg". Dans cette vidéo, Victor...
LETS LearningLab Network
Sélectionné pour financement par la Leading House for the Middle East and North Africa et mené en partenariat avec l'Université de Sousse (Tunisie), l'Université D’Alexandrie (Egypte) et Arts, Sciences et Technologie Université à Beyrouth, (Liban), le projet LETS...
Le LIP/CERF recrute un-e assistant-e diplomé-e à 50% pour renforcer son équipe
Le LIP/CERF recrute un-e assistant-e diplômé-e qui pourra consacrer une partie de son temps d'engagement à la réalisation d'une thèse de doctorat. CAHIER DES CHARGES Participation aux activités de recherche du LaboratoireParticipation au suivi et à l’accompagnement de...
Thèse Jam d’été du LIP
Une Jam-session, ou bœuf en français, est, pour des musiciens de jazz, une séance d'improvisation. Une game-jam est une séance dédiée à la conception d'un jeu. Dans le même esprit, une thèse-jam est un atelier organisé pour travailler sur son sujet de thèse. L'équipe...
Retour sur le Congrès TACD – Rennes 2019
La TACD (Théorie de l’Action Conjointe en Didactique) est un cadre théorique basé sur la métaphore du jeu, qui permet d’analyser les transactions (dont les savoirs sont l’objet) entre élèves et enseignants dans la classe (Sensevy, 2011). Du 25 au 27 juin 2019 s’est...