Classroom Management Ludicized

The project explores to what extent ludicization (i.e. the conversion of an ordinary situation into a ludic, playful situation) promotes positive behaviour in students and supports teachers’ previous decisions. The project explores connections between specific features of ludicization and students’ positive behaviour. It focuses on students’ appropriation of classroom rules in experiences with Classcraft, a classroom management role playing game used by more than two million players worldwide. This joint study examines the consequences of teachers’ decisions and cultural nuances in both students’ behaviour and teachers’ practices in the context of the use of the game. This study uses a mixed methodology: Playing analytics based on the digital traces collected from Classcraft and an ethnomethodological study conducted in four pilot classrooms in Switzerland and Brazil; this study monitors student behaviour over an entire semester and collect teacher feedback. The expected outcomes of the project are:
  • The teachers involved in the project will develop concrete experience in the ludicization of learning settings, and they will disseminate the techniques learned throughout their networks.
  • An original mixed methodology will be designed for this project; this methodology will then be available for future investigations using larger data sets.
  • This study will help explain the connection between ludicization and positive behaviour in students.
This preliminary study is also a starting point for a more ambitious project exploring the concept of ludicization in learning settings and conducted by an enlarged consortium of researchers in Switzerland and Brazil. This larger collaboration will be conducted on a larger sample of schools in Brazil (200) and Switzerland (20).
Durée du projet
01/2018 – 12/2018
Financement
Leading House for the Latin American Region, CH
Requérant principal
Eric SANCHEZ, Université de Fribourg.
Collaborateurs engagés dans le projet
Guillaume BONVIN (doctorant), collaboration avec une université brésilienne (Ceslo GONCALVES) et avec le CO de Marly.
Contact
Guillaume BONVIN

Dernières actualités relatives à cette recherche

Projet Classcraft Suisse-Brésil

Projet Classcraft Suisse-Brésil

Le projet Classcraft Suisse-Brésil a été sélectionné par la Leading House for the Latin American Region (Université de Saint Gall) pour un financement qui permettra de conduire une analyse des usages du jeu au Brésil et en Suisse Romande. Le projet sera conduit en...

Retour sur la journée doctorale "Jeu et apprentissage"

Retour sur la journée doctorale "Jeu et apprentissage"

Le LIP a participé à la journée doctorale "Jeu et apprentissage" qui s'est tenue à Fribourg les 26 et 27 octobre 2017. Cette journée qui a mobilisé  65 participant-es dont 17 doctorant-es. Elle a permis des échanges interdisciplinaires très riches qui se sont traduits...

La méthode du chocolat sur les brocolis

La méthode du chocolat sur les brocolis

La semaine dernière, le LIP était présent lors de l'événement C2E 2017 à Poitiers (“L’Edutainment comme école parallèle”) pour clore la semaine avec une conférence intitulée : La méthode du chocolat sur les brocolis Résumé : Lorsque le projet d’enseigner se heurte à...