co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games

Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.

At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.

With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?

Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.

By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.

Durée du projet

01/2020 – 12/2023

Financement

Fonds National Suisse

Requérants principaux

Dominique Jaccard  HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg

Partenariat

Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud

Membres du projet

Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige

Membres associés

Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe

Contact

Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)

 

 

 

Dernières actualités relatives à cette recherche

Financement du projet SPARK DigitComp

Financement du projet SPARK DigitComp

Une bonne nouvelle pour le Laboratoire d’Innovation Pédagogique qui obtient une subvention du Fonds National Suisse pour le projet SPARK DigitComp. Requérante et contact : Catherine Bonnat (catherine.bonnat@unifr.ch) D’une durée de 12 mois le projet DigitComp propose...

Colloque de la CIRTA à Sherbrooke

Colloque de la CIRTA à Sherbrooke

Cette semaine, le LIP était invité à Sherbrooke dans le cadre du Colloque 2019 de la Communauté pour l'Innovation et la Recherche sur les Technologies dans l'enseignement/Apprentissage (CIRTA) pour une conférence sur le jeu donnée par Eric Sanchez. Sanchez, E. (2019)...

Présentation du projet PLAY à la HEP Valais

Présentation du projet PLAY à la HEP Valais

La vidéo de présentation du projet PLAY lors de la 2ème journée romande des didactiques sciences humaines et sociales (SHS) à la HEP Valas est en ligne. La journée a également donné lieu à la rédaction d'un article pour Résonance et d'un compte rendu sur le site du...

1ère rencontre de LETS – Learning Lab network à Sousse !

1ère rencontre de LETS – Learning Lab network à Sousse !

Cette semaine, le LIP était en déplacement à l’Université de Sousse (Tunisie) pour le premier séminaire de recherche du projet LETS – Learning Lab Network financé par la HES-SO. Les travaux sont menés avec nos partenaires : Lilia Cheniti et Ouajdi Korbaa (Université...

Offre de stage

Offre de stage

Le LIP recrute un-e stagiaire pour intégrer son équipe en charge de la mise en place d'un learning lab. Cette offre s'adresse principalement à des étudiant-e-s de sciences de l'éducation (niveau master) mais peut aussi s'ouvrir à d'autres domaines. Détail de l'offre...

Une nouvelle recrue pour le LIP

Une nouvelle recrue pour le LIP

Le LIP accueille cet automne Mariem Jaouadi, nouvelle assistante diplômée. Mariem est titulaire d'un master en ingénierie logicielle. Elle a une expérience professionnelle de trois ans en enseignement et développement informatique. Le LIP se réjouit de pouvoir compter...

Séminaire des doctorants du CERF

Séminaire des doctorants du CERF

Pour sa 9ème édition, le séminaire du CERF sera consacré aux présentations des doctorants de l'équipe.Le séminaire aura lieu le vendredi 4 octobre de 9:00 à 12:00 au LIP. Le programme prévoit la présentation de 5 thèses en cours et des discussions, en particulier sur...

Projet LETS : premier atelier à Sousse (Tunisie)

Projet LETS : premier atelier à Sousse (Tunisie)

Du 15 au 18 octobre, le LIP sera en déplacement à Sousse pour le premier atelier organisé dans le cadre du projet LETS. Le travaux devraient permettre de finaliser le plan de management du projet et de travailler sur les premiers prototypes de learning labs qui seront...