co.LAB – A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games
Interest in Digital Learning Games (DLGs) has flourished at all levels of education. Digital Learning Games contribute to increasing students’ motivation and engagement, and are effective tools to support learner centered teaching practices. However, the design, development and uses of DLGs remain an issue due to the gap between teachers, game developers and researchers.
At the crossroads between educational and computer sciences the goal of the co.LAB project is to improve the design, development and uses of Digital Learning Games at all educational levels in Switzerland. This goal will be achieved by the development of what we call the co.LAB: a collaborative methodological framework between teachers, game developers and researchers in educational science, associated with a collaborative digital platform dedicated to co-design, co-development and co-evaluation of DLGs.
With the development, implementation and assessment of the co.LAB methodology and digital platform, we want to answer the following research questions (RQ).
RQ1: What methodology is needed to support collaborative DLG design and development?
RQ 2: What are the digital platform features necessary to support the collaborative DLG design and development process?
RQ 3: What are the effects of the methodology and digital platform on development cost and duration (efficiency)?
RQ 4: What are the effects of the methodology and digital platform on the quality of DLGs produced (relevance and effectiveness)?
RQ 5: What are the drivers for adoption of the methodology and digital platform by the educational, game developer, and research communities?
Following a design-based and mixed methodology, the co.LAB methodology and digital platform will be implemented and tested with the design, development and evaluation in real educational contexts of two showcase games dedicated to medical education (higher education) and computational thinking (secondary education). They will be used as a proof of concept. The experimentations will be carried out with classes both in a secondary school and at a university of applied sciences. The data collected will be based on an ethnographic approach on the one hand (questionnaires and focus groups carried out with stakeholders), and on the digital traces of users of the platform on the other hand.
By including a digital infrastructure for digital learning resources development and by providing, as a use test result, two digital learning games the project is fully in line with the PNR77 goals and more specifically with the module “Education, learning and digital change”. In addition, the co.LAB methodology, digital infrastructure and laboratory may serve both as an example of the introduction of digital in education and as a basis for future co-development of open digital educational resources in general.
Durée du projet
01/2020 – 12/2023
Financement
Fonds National Suisse
Requérants principaux
Dominique Jaccard HEIG-VD et Eric Sanchez, Université de Fribourg
Partenariat
Haute Ecole d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud
Membres du projet
Estelle Prior Unige
Mariem Jaouadi Unige
Membres associés
Nadine Mandran LIG/U. Grenoble
Matthieu Vermeulen IMT Nord Europe
Emmanuel Beffara U. Grenoble
Gaëlle Guigon IMT Nord Europe
Jérémie Humeau IMT Nord Europe
Anthony Fleury IMT Nord Europe
Contact
Eric Sanchez (eric.sanchez@unifr.ch)
Dernières actualités relatives à cette recherche
Atelier du ZEM CES
Le LIP a fait sa rentrée en participant à un atelier organisé par le Centre suisse pour l’enseignement au secondaire 2 ZEM CES. Le ZEM DES est une agence spécialisée de la CDIP qui a pour mission de fournir un soutien au développement des écoles secondaires 2 et de...
Historique et enjeux de la recherche en EIAH
Conduit en 2018 dans le cadre du projet ORPHEE, cet entretien avec Nicolas Balacheff sur l'histoire et les enjeux de la recherche sur les environnements informatiques pour l'apprentissage humain (EIAH) est resté assez confidentiel. Nous le publions sur notre site car...
Innover en formation avec le jeu
Dans le cadre des activités de son École Pédagogique, l'Université Mohammed V de Rabat a organisé un webinaire sur le thème : "Innover en formation avec le jeu", le Mardi 07 Juillet 2020 à 15h. Le Webinaire était animé par Eric Sanchez, Professeur au Centre...
Innover en formation avec le jeu
Un webinaire à venir dans le cadre des activités de l'École Pédagogique de l'Université Mohammed V de Rabat. Le webinaire aura lieu le mardi 07 juillet 2020 à 15h (heure Maroc) sur la chaine YouTube de l’Université. La thématique abordée sera "Innover en formation...
Seconde thèse-jam du LIP à Menetru-le-Vignoble
Le LIP a pris ses quartiers d’été à Menetru-le-Vignoble dans le Jura français pour sa thèse-jam 2020. L’idée de thèse jam est inspirée de celle de jam session pour le jazz. Il s’agit, dans un temps limité, pour les doctorants du LIP, de travailler et échanger sur un...
Le LIP hybride ses séminaires
Les partenaires du projet PLAY se sont réunis le 16 juin à Fribourg pour un second séminaire qui s’est tenu en mode hybride. Les membres de la HEIA, du Musée de la Nature, de l’Alimentarium et du LIP, ainsi que les experts invités ont pu participer en présentiel, par...
Research into Technology Enhanced Learning: Do we Really Need a Control Group?
Educational research into digital technology is often criticized for its lack of scientificaccuracy and voices raised to emphasize the superiority of experimental methods fortackling this issue. Experimental treatment is therefore considered as a necessary“standard of...
Une nouvelle recrue pour le LIP
Le LIP accueille Kevin Manixab pour son stage de Bachelor en développement informatique. Kevin est étudiant à l'école d'ingénierie et d'architecture de Fribourg . Il sera en particulier impliqué sur les projets PLAY et DigitComp. L'encadrement du stage est assuré...
Le Learning Lab donne la parole aux étudiants
Dans le cadre du projet LETS Learning Lab mené en partenariat avec nos collègues de Sousse, Alexandrie et Beyrouth, nous organisons des événements en ligne (LETS SHARE) en lien avec la question de l'enseignement en ligne en contexte de crise sanitaire. Le prochain...
Des robots de téléprésence en quête d’idées pour un logo !
Depuis quelques semaines, le Learning Lab est à la recherche d'une nouvelle identité visuelle. Une des étapes de ce processus a consisté à questionner les étudiants : "qu'est-ce que le Learning Lab évoque pour vous ?" "Quels symboles, quels mots clés vous viennent en...